Bergen RV i Bystyret - valgprogram 2003-2007

Lik rett til utdanning: Styrk den offentlige skolen!

Skolen er en av samfunnets viktigste institusjoner. Her skal kunnskap bli overført mellom generasjoner, og barn skal gjennom lek og undervisning lære både samhandling og nødvendig lærdom for resten av livet. Det er viktig at skolen har et stimulerende og inkluderende læringsmiljø som oppmuntrer elevenes skaperkraft, kreativitet og nysgjerrighet. Vi trenger gode skolebygg, kvalifiserte lærere, nok undervisningstimer, nok skoler og trygge forhold for elever, lærere og foreldre.

Dessverre er konsekvensene av de sentrale myndigheters utdanningspolitikk en reell nedlegging av den offentlige allmennskolen. Det sentrale prinsippet om alles like rett til utdanning er i ferd med å undergraves. RV mener dette er en farlig og uheldig utvikling. Skolenes viktigste oppgave er å overføre fellesskapets kunnskap til nye generasjoner, slik barn og unge kan fungerer best mulig i samfunnet.  RV vil:

  • Slå ring om den offentlige grunnskolen, mot etablering av privatskoler. Den nye privatskoleloven må trekkes tilbake.
  • Arbeide mot frittstående skoler som innebærer at det innføres bedriftsmodeller i skolen
  • Arbeide for ro, trygghet og kunnskap tilbake til skolen.
  • Skolen som reklamefri sone.

I 1992 hadde en klasse på ungdomsskolen 47,5 lærertimer i uken som skulle dekkes klassens behov for delingstimer, valgfag og spesiell oppfølging. I 2003 vil en tilsvarende klasse ha 36 lærertimer. Erna Solberg og Victor Normann kaller dette effektivisering i offentlig sektor, i RV kaller vi dette en rasering av barn og ungdoms læringsmiljø og mulighet til å trives på skolen.

RV vil derfor arbeide aktivt mot denne utarmingen av skolen. Vi vil sammen med elev- og foreldreaksjoner, samt lærernes fagforeninger forsøke å avdekke hvilke konsekvenser regjeringens og Stortingets politikk får for den offentlige grunnskolen i Norge. RV vil jobbe for at

  • Lærertimetallet pr. klasse må opp igjen på 1992 nivå, minst 47,5 timer pr. uke pr. klasse
  • Valgfagene tilbake til skolen
  • Markant styrking av de spesialpedagogiske ressursene
  • Samarbeidsutvalgene ved skolene må styrkes

Utarmingen av norsk skole og svekkelsen av kunnskapsfagene har pågått over flere år, og resultatene viser seg i nyere undersøkelser. Mens nordmenn over 35 ligger på 2.plass i leseferdigheter, ligger norske 16- til 24- åringer på 7. plass i Europa. Norske 15-åringer ligger på 13. plass i Europa i leseferdigheter og 17. plass i matematikk, mens 10-åringene våre ligger på 25. plass. Den manglende satsingen på skole i de senere årene gir altså klart målbare resultater.

Den overføring av kunnskap mellom generasjonene som skolen skulle sørge for, slik at hver generasjon blir mer kunnskapsrik enn den forrige, er brutt. Reduksjonen i basisferdigheter rammer ulikt. Det er store forskjeller mellom elevene, og to grupper skiller seg ut. Guttene gjør det stadig dårligere enn jentene, og ikke i noe annet europeisk land kan foreldrenes bakgrunn forklare skoleresultater i så stor grad som i Norge. Skolen produserer elever uten elementære basiskunnskaper og det er arbeiderklassens barn som er de store taperne i dette spillet. Høyres utarming av den offentlige skole for å rydde plass for privatskoler vil bare gjøre vondt verre.