Bergen RV i Bystyret - valgprogram 2003-2007

By for folk!

RV ønsker en by for folk, en by der folks behov for et sted å bo, effektivt kollektivtilbud og ren luft legger premissene for hvordan byen skal fungere. Vi vil vekk fra en bystruktur hvor folk er avhengig av å bruke bilen for å komme seg til arbeid, skolen, banken, posten eller kinoen.

Vi vil ha en by der sentrum i tillegg til arbeidsplasser innen sørvis og universitet, også har rom for tradisjonelle håndverksarbeidsplasser og småindustri. RV vil bevare beltet av småindustri og verft på Gyldenpris og Laksevåg.

RV har jobbet for og vil fortsette å jobbe for en sosial boligbygging. Det må bygges flere boliger, blant annet for førstegangs etablerende og studenter. Leieprisen må være lav, og boligene og bomiljøet må ha god kvalitet. Det er bare det offentlige som kan bygge boliger på denne måten. Private utbyggere vil alltid måtte ha egen inntjening som mål.

Det er ikke bare i sentrum det skal være tilgang på offentlig infrastruktur, også i bydelene må en stille krav til nærmiljøtilbud som kino, ungdomsklubber, idrettsanlegg og bibliotek. Vi har nok kjøpesentre i Bergen. Vi trenger flere gode offentlige rom som ikke er kommersielle og som er åpne og tilgjengelige for alle.

"Boligrett, ikke eiendomsrett"
I Bergen kommune er ca 2000 mennesker bostedsløse. Mangelen på billige utleieboliger er stor, og husleienivået ligger langt over det akseptable.

Bolig er ikke lenger et politisk styrt område, men bestemmes av et rått marked som verken er i stand til eller ønsker å gi rimelige og gode boliger til alle.

RV jobber sammen med leieboerforeninger og boligaksjoner for at alle skal ha rett til en god og billig bolig.

RV jobber for:

  • Offensiv sosial boligbygging, det vi trenger er rimelige og gode boliger for alle, ikke dyre luksusleiligheter for noen få.
    Bergen kommune må benytte forkjøpsretten til bygårder i sentrum som er lagt ut for salg.
  • Bergen kommune må bli pådriver for at husleienemda gjenopprettes, og at det inn føres reguleringer på utleiepris.
  • I nye boligområder skal det også være skoler, barnehager, gode grøntområder og tilrettelegges for andre nærmiljø- og sørvistilbud.
  • Det finnes mange løsninger for å bygge på de små, grå arealene i sentrum som i dag brukes til parkering. Disse må tas i bruk til boligbygging.
  • At Bergen kommune og Studentsamskipnaden sammen jobber fram gode og rimelige løsninger for studentboliger
  • At nye boliger skal bygges på en måte som gjør at de krever mindre energi både i frem stilling og drift.

Sosial boligbygging
Antall kommunale utleieboliger er atskillig mindre enn behovet, og det må derfor kjøpes eller bygges minst 200 ordinære utleieboliger hvert år. Deler av boligmassen bør disponeres spesielt med sikte på å fjerne behovet for å bruke hospitser til boligsøkende.

Det må hvert år kjøpes eller bygges minst 100 boliger til mennesker med funksjonshemming

Kommunen må forlate systemet med "gjengs leie", som har ført til en kraftig oppblåsing av det kommunale leienivået. Husleien skal ikke legge beslag på mer enn 20% av inntektene i leietakerens husholdning.

...med buss, båt og bane
Busstilbudet i Bergen er for dyrt og for dårlig. Samtidig er luftforurensningen fra privatbilismen altfor høy. 140 mennesker dør årlig som følge av luftforurensning, og flere dager om vinteren blir barn, astmatikere og eldre bedt om å holde seg innendørs på grunn av for dårlig luftkvalitet. Dersom denne utviklingen skal snues må busstilbudet bli bedre, og veiutbygging og privatbilisme må begrenses.

RV vil sammen med miljøorganisasjoner og brukere av kollektivtrafikk arbeid for at Bergen blir en by for alle. 

RV jobber for:

  • At kollektivtransport skal bli et reelt alternativ til privatbilen ved hyppige avganger, rask fremkommelighet og lave priser.
  • At busstilbud skal være et offentlig ansvar, og en sørvis til byens innbyggere, ikke butikk som privateaktører skal tjene penger på.
  • At rutetilbudet utvides og bygges ut, ikke ned!
  • På dager med høy luft forurensning skal buss være gratis
  • Offentlige tilskudd fra staten må brukes for å sikre kollektivtrafikken. Samfunns økonomisk tenkning inn, gniten markedsøkonomi ut.
  • "Ikke en meter ny vei før kollektivtransporten er gjenoppbygget". Planene om Ringvei-Vest skrinlegges. Utbygging av bybane forseres gjennom Bergensprogrammet.
  • Dobbelt jernbanespor gjennom Ulriken. Nei til utbygging av biltunnel.
  • Sammenhengende gang- og sykkelveinett for hele Stor-Bergen.
  • Flere gatetun og bilfrie- områder i sentrum.
  • Nei til flere parkeringshus i sentrum, vekk med gategrunnsparkeringen. Vi vil heller ha et park-and-ride-system der du kan parkere utenfor sentrum og ta bussen inn.

Helhetlig byplanlegging
for folk, miljø og næringsliv
RV støtter kravet om at en skal i legge 10 års karantene før omregulering av tomter som i dag nyttes til industribedrifter eller større næringsvirksomhet. Historien med Mjellem & Karlsen skal ikke kunne gjenta seg. RV mener at en karantenetid vil medføre at det ikke blir lukrativt for kapitalister med spekulasjon for øye å slakte bedrifter hvis dette ikke gir nærmest umiddelbar gevinst. Hadde det vært knyttet karantenetid til tomten på Marineholmen ville neppe Seims raid mot bedriften skjedd.

RV mener at kommunen aktivt må bruke reguleringsverktøyet for å skape gode, stabile og forutsigbare planer. På den måten kan bedrifter planlegge virksomhet i områder, som kan være med på å sikre arbeidsplasser både innenfor industri og annen næringsvirksomhet. RV ønsker fortsatt at det skal finnes næringsvirksomhet med tilgang til sjø. Dette gjør at vi f. eks ikke ønsker å omregulere områdene rundt Puddefjorden til boliger, men derimot bevare dette som et næringsområde. Det er viktig at det finnes sentrumsnære arbeidsplasser innenfor industri og maritimt tilknyttet virksomhet.

For å unngå konflikter mellom boligområder og næringsområder ønsker vi derfor klare og åpne prosser i reguleringssaker. Vi har blant annet tatt til ordet for i komité og bystyre at åpne høringer skal brukes i større grad i store reguleringssaker slik at både beboere, fagforeninger og næringslivet kan bli hørt. Dette er også nedfelt i plan og bygningsloven.

For RV er en helhetlig byplanlegging viktig. Vi er imot storstilt boligbygging i strandsonen. Vi ønsker i større grad at allmennhetens tilgjengelighet til sjø skal bedres. Sammen med det tradisjonsrike maritime næringsliv er det dette som kan bevare Bergen som en god og spennende kystby, for både beboere og turister.

RV ønsker at diskusjoner om næringsutvikling i Bergen skal skje i åpne fora, der en har fullt folkelig innsyn på hvilke planer som ligger og hva som til en hver tid diskuteres. RV har på bakgrunn av dette vært skeptisk og til dels i mot at kommunen har gått inn i mer eller mindre uformelle nettverk som har stor innflytelse på den aktuelle politikken innenfor et område. RV ønsker at kommunen skal legge til rett og være med å utvikle arbeidsplasser i Bergen. For å sikre at både befolkning, arbeidstakere og politikerne skal ha oversikt og innflytelse på denne tilretteleggingen tror RV at det er viktig at slike prosesser flyttes ut av lukkede rom, og ut i offentligheten.