|
|
Sigurd Solberg |
Ny vegkapasitet vil bli spist opp av ny trafikk ? til det korker seg på nytt. Dette er en naturlov i store byer. Det går ikke an å vegbygge seg ut av byenes biltrengsel. Mens biltrafikken i resten av landet øker kraftig ? med over 3% pr år ? er trafikkveksten i Oslo stoppet. Det er ikke plass til mer biltrafikk. Eller: Det er vanvittig dyrt å åpne for mer. Veg og miljømyndigheter sier nå nei til videre vegbygging i Oslo. Kollektivtransporten må overta mer av trafikken.
Mange i Bergen har skjønt at en trafikal snuoperasjon i byen er nødvendig. Miljøbelastningene, arealforbruket og kostnadene ved fortsatt bilsatsing er ikke akseptable. Bergensprogrammets satsing på bane, kollektivprioritering og noen få parkerings/bilrestriksjoner er en forsiktig start på snuoperasjonen. Den kan lett ødelegges med mer vegbygging og bare halvhjertet kollektivsatsing. I motsetning til Oslo er det sikkert fysisk mulig å fylle Bergen videre opp med biltrafikk i noen år enda. Før et nytt og enda større trafikkinfarkt tvinger byen fysisk til en annen politikk. Da vil denne andre politikken være enda dyrere og vanskeligere å innpasse enn nå. De lokale miljøbelastningene vil ha økt i omfang og de internasjonale CO2-forpliktelsene vil være enda lenger unna sin løsning enn nå.
Snuoperasjonen i Bergen må gi noen ubehag underveis. Mange må endre vaner og planlegge annerledes. Noen må betale mer for å bruke bil slik de er vant til, og noen vil møte kø på nye steder. Dette er forhold som er tilsiktet, som nettopp skal få folk til å handle annerledes. Og det gjøres for å nå et mål det stor enighet om: en by som fungerer trafikalt og et akseptabelt miljø. Nyttetrafikken, de som bor langs vegene og de fleste trafikkantene vil ha fordeler av snuoperasjonen. Og mange tidligere eller potensielle bilister må kjøre kollektivt.
Spørsmålet om utvidelsen av Flyplassvegen er en test på å støtte eller sabotere snuoperasjonen. Kollektivfeltet som bygges nå, vil sammen med supplerende tiltak være en god løsning for kollektivtransporten. Vegsjefen opplyser at en smal 4 felts veg med 2 rene kollektivfelt i og for seg er mulig ? som en enda litt bedre løsning for kollektivtransporten. Men fordi høyresiden så tydelig ønsker seg plass først og fremst for bilene, er deres opplegg for å endre prosjektet farlig. Uten omfattende, ny trafikkanalyse og planbehandling ? som må ta tid, risikerer vi at en kjapt tilrettelagt 4-felts veg blir nok en kilde til bilvekst i Bergen.
Sigurd Solberg
Hordaland RV
|
|