Flytt fra Fjordkraft
18.01.2005 11:45
Fjordkraft har innført et nytt administrasjonsgebyr på kr 24 per måned, dvs. kr 288 per år. Selskapet omtaler nå dette som et såkalt "fastbeløp". Gebyret begrunnes med at selskapet har "utgifter til administrasjon, som fakturering, porto og drift av kundesenteret. De administrative kostnadene er nokså like, uavhengig av hvor stor man er som kunde".

Det er altså selve kundeforholdet som man på denne måten skal måtte betale 24 kroner per måned for. Fjordkraft har totalt misforstått sin rolle. Selskapets oppgave er å selge varen "elektrisk kraft" til sine kunder. Å kreve ekstrabetalt for det arbeidet man har med selve kundeforholdet er uhørt. Etter samme logikk burde dagligvarebutikker slå inn alle vareprisene i kassaapparatet og deretter si: "Så må vi ilegge deg et gebyr fordi det koster penger for oss at det sitter en her i kassa og slår inn prisene. Dessuten ser vi at du har kjøpt frukt. Vi har en ansatt som bruker to timer per dag til å arbeide med fruktdisken. Så derfor slår vi inn et fruktgebyr til dekning av våre kostnader."
Strømregningen består allerede av en rekke komponenter, slik at det er forvirrende og vanskelig å se hva strømprisen egentlig er. Nå skal den altså splittes opp enda mer, og det blir dermed enda mer komplisert for forbrukerne å sammenligne priser. På toppen av det hele gjør dette prisstrukturen miljøfiendtlig. For dem som bruker lite strøm, vil dette gebyret ("fastbeløpet") gjøre strømprisen veldig høy per kilowattime, mens sløsere som bruker mye strøm vil få mye lavere strømpris per kilowattime.

I et intervju med Bergens Tidende mandag 2. juli sa BKK-sjef Atle Nestland, som også er nestleder i Fjordkraft sitt styre at han ikke skjønte at kundene reagerte på det nye gebyret. Han gjemmer seg bak argumenter om at "alle andre" innfører dette gebyret da må også vi. Det Fjordkraft burde gjort var å starte en kampanje mot dette forbrukerfientlige og miljøfientlige gebyret og heller stryket sin "grønne profil", der strømsparerne ble belønnet ikke straffet. Men Fjordkraft står fortsatt på sitt. Hvis ikke fastgebyret er fjernet innen torsdag 5. juli oppfordrer vi alle til å ta i bruk det eneste virkemiddelet dette profittselskapet tydeligvis forstår: Si opp kundeforholdet deres til Fjordkraft, flytt til et annet selskap!

Torstein Dahle
Stortingskandidat for RV og
Medlem i bedriftsforsamlingen til BKK.