Bryggen må stenges for biltrafikk
Tor Sundby: leserinnlegg 2001
14.12.2004 15:45
Den vellykkede stengingen av Bryggen under Cutty Sark arrangementet har satt fart i debatten om en stenging av Bryggen for biltrafikk; en debatt hvor selvfølgelig ulike syn fremkommer. Jeg forstår pendlerne fra Nordhordland som frykter for dårlige kollektivtilbud, og jeg forstår dem som frykter økt trafikk i Øvregaten. Derfor er det viktig at disse får delta i den videre prosessen med en stenging av Bryggen. Derimot forstår jeg ikke dem som i fult alvor mener at Bryggen fortsatt bør ha fri ferdsel som i dag; noe som UNESCO i klare ordelag har sagt ikke kan fortsette om Bryggen fremdeles vil ha status som et av verdens kulturminner!

Ønsker vi i Bergen at de neste generasjoner også kan få oppleve Bryggen som et viktig kulturminne, da kan ikke debatten dreie seg om annet enn hvordan vi kan redusere biltrafikken til et minimum av dagens trafikk. Det er rett og slett ikke forsvarlig å la rundt 30.000 biler passere Bryggen daglig skal Bryggen leve videre uten alt for store ødeleggelser.

Dersom noen fortsatt lever i troen om at bryggen står på grunnfjell, anbefaler jeg på det sterkeste å ta en tur innom Bryggen museum.

Problemet er at debatten ikke først og fremst dreier seg om bekymringen for at Bryggen holder på å riste fra hverandre, men bekymringen over hvordan en skal opprettholde dagens trafikkmengde inn til sentrum selv med en stenging av Bryggen. Det er dette de såkalte ansvarlige partiene mener en Skansetunnel fra Skuteviken til Festplassen skal løse, noe jeg mener er helt på "trynet".

Er det noe sentrum ikke trenger, er det flere planer som skal gjøre det lettere for privatbilene å komme inn til sentrum; Derimot trenger vi å gjøre noe med all tungtransporten fra kaiområdene, og det kan gjøres om en i samarbeid med Jernbaneverket og Bergenhus festning utvider den eksisterende jernbanetunnel fra Bontelabo til Nygårdstangen. Denne strekningen kjøres så lite med tog at lyssignaler løser det problemet.

Busstrafikken må også reduseres drastisk, noe som kan gjøres ved å legge om holdeplasser og traseer. Det hele beror på den politiske viljen til å ville redusere privatbilismen i sentrum og å gjøre kollektivtilbudet bedre og billigere. Men det blir en annen debatt som vi også er nødt til å ta før eller siden.

Hilsen
Tor Sundby, RV